Högläsning i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar kring högläsning i förskolan.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka förskollärares uppfattningar kring högläsning i förskolan. Vi utgick från dessa tre frågeställningar för att uppnå syftet med vår studie: Vilka syften har förskollärarna med högläsning i förskolan? Hur använder sig förskollärare av högläsning i förskolan? Vilka faktorer anser förskollärare kan påverka högläsningen? För att besvara våra frågeställningar utförde vi semistrukturerade intervjuer med nio förskollärare. Vi använde oss av metoden tematisk analys för att bearbeta den data vi samlat in. Det sociokulturella perspektivet var utgångspunkt för vår studie, vilket fokuserar på att människor lär sig i samspel med omgivningen. Resultatet visade på en medvetenhet hos förskollärarna om att högläsningen kan användas som ett pedagogiskt verktyg i förskolan och i olika syften, för att utveckla olika kunskaper och kompetenser hos barnen. Samtliga förskollärare var även överens om att faktorer såsom gruppsammansättningen och miljön påverkar arbetet med högläsningen. Studiens resultat visade även på en förståelse hos samtliga förskollärare kring arbetssätten och den egna rollen i arbetet med högläsningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)