Vänskap i Affärsrelationer - En kvalitativ studie av dynamiken och balansen

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att öka förståelsen för dynamiken där affärsrelation och vänskapsrelation möts. För att uppnå uppsatsens syfte användes en kvalitativ metod utifrån ett abduktivt synsätt. Det teoretiska ramverket består av teorier inom affärsrelationer och vänskapsrelationer. Empirin består av semistrukturerade intervjuer utifrån ett fenomeno-logiskt förhållningssätt. Det empiriska materialet tolkades med hjälp av den hermeneutiska cirkeln. Slutsatser: En vänskapsrelation och en affärsrelation består till stor del av gemensamma egenskaper som flyter in i varandra och försvårar gränsdragningen mellan dem. De gemensamma egenskaperna är framförallt förtroende, ärlighet, engagemang och långsiktighet. Dynamiken mellan en affärsrelation och en vänskapsrelation präglas av balansen mellan närhet och distans, där affärsrelationen inrymmer både en vilja att ha en nära relation till kunden men samtidigt en professionell distans.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)