En fenomenografisk analys av några föräldrars uppfattning om barns musikaliska utveckling

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Emelie Bergman; Moa Marteby; [2018]

Nyckelord: Music; parents; Preeschool;

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka och analysera några föräldrars uppfattningar om barnsmusikaliska utveckling. Genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer med föräldrar i enkommun i Södra Sverige har vi undersökt uppfattningar om barns musikaliska utveckling. De forskningsbaserade frågor som studien bygger på är:• Hur ser föräldrarna på begreppet musikalitet?• Vilken betydelse har musik för barns utveckling i förskolan, enligt föräldrarnasuppfattningar?• Hur används musiken i förskolan, enligt föräldrarnas uppfattningar?Intervjuer analyseras utifrån ett fenomenografiskt synsätt. Metoden utgår från att beskrivamänniskors sätt att förstå fenomen i sin omvärld.Resultatet av studien visar att föräldrarnas uppfattningar om barns musikaliska utvecklinggrundar sig mycket i vad föräldrarna själva varit med om under sin uppväxt och att de har en stark önskan över att kunna föra över denna känslan till sina barn. Musikalitet samt språk- och motorisk utveckling har alla varit betydande delar för vår undersökning. Dessa föräldrar som har valt att delta i vår undersökning är alla väldigt intresserade av musik och det har i sin tur påverkat deras beskrivningar kring musiken i en positiv riktning. Deras egna erfarenheter av musik positiva och därmed blir musik en naturlig del av livet för dem.Nyckelord: fenomenografi, musik, förskola och föräldrar, men även engelska nyckelord som phenomenographic, preschool, music, parents and children.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)