Att locka publiken till musiken. : Samarbete, marknadsföring och publicitet under två konsertserier på Kulturhuset.

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för musikvetenskap

Författare: Johan Åhrgren; [2004]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Föreliggande uppsats syftar till att, utifrån relevanta teorier, beskriva, analysera och jämföra marknadsföringen av och genomslaget hos två konsertserier på Kulturhuset i Stockholm. För att se hur arbetsprocessen skiljer sig åt utifrån olika faktorer, är analysobjekten valda med tanke på deras skillnader i musikgenre och omfattning. "The Critic´s Choice" är fyra konserter med nutida konstmusik, "Konserter att pausa till" är tre konserter inom singer/songwriter-genren. Då internt samarbete ses som en allt viktigare faktor för en lyckad extern insats, har jag också tittat närmare på hur produktions- och marknadsenheterna förhåller sig till varandra. De teoretiska utgångspunkterna är således hämtade ur forskningsområdena intern kommunikation, marknadsföring och publicitet. Uppsatsen använder sig utav kvalitativ fallstudiemetodik, och baserar sig främst på enskilda intervjuer med fem anställda på Kulturhuset: de båda producenterna för respektive projekt, programchefen, marknadschefen samt den informationssekreterare som är marknadsansvarig för programavdelningen. Resultaten visar att det allmänt råder vissa meningsskiljaktigheter mellan enheterna, vilket kan förklaras med att de olika enheterna har olika slags kompetenser, erfarenheter och syn på marknadsföring. Samarbetet kan teoretiseras genom att fysisk närhet samt gemensamma kulturer gör att det kommuniceras mera inom än mellan respektive enhet. Marknadsföringen har i uppsatsen kategoriserats enligt marknadsmixteorin (produkt, plats, pris, påverkan), varav det sista steget, påverkan, har undersökts via nio olika delmoment. Av dessa framgår att föranalys respektive efteranalys inte användes lika uttalat i arbetet med Pauskonserterna som i Critic´s Choice, annars har alla steg inkluderats. Critic´s Choice hade en mer omfattande marknadsföringsstrategi och fick också mer uppmärksamhet i massmedia, däremot inte riktigt lika mycket som det förväntades. För Pauskonserterna var det mediala genomslaget över förväntan i förhållande till marknadsföringsinsatserna, vilket delvis kan förklaras med att singer/songwriter­genren är mer kommersiellt gångbar än nutida konstmusik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)