Yrkeslärares bedömning av byggelever i verkstadsämnet

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningSyfteSyftet med detta arbete var att undersöka om bygglärarens yrkesutbildning och yrkesbakgrund har betydelse förbedömningen av yrkeseleverna på Bygg- och anläggningsprogrammet och vilka kunskaper som bygglärare bedömerunder verkstadslektionerna. Verkstadslektionerna är den ena av de två praktiska delarna av Bygg-ochanläggnigsprogramet och den del där byggläraren bedriver praktiska lektioner. Lektionssalen liknar ett snickeri medmaskiner och verktyg. Två frågeställningar ligger till grund för arbetet:Vilken betydelse har bygglärarens yrkesutbildning som byggnadsarbetare för bedömningen av elevernas prestation iverkstaden?Bedömer byggläraren elevernas prestation i verkstaden, utifrån sitt yrkesperspektiv som byggnadsarbetare eller utifrånLpf 94s och GY 011s betygskriterier/kunskapskrav eller en kombination av de båda?MetodJag har valt att intervjua sex bygglärare som är verksamma på gymnasiets Bygg- och anläggningsprogram medinriktning husbyggnad. Till de två frågeställningarna hörde ett antal frågor gjorda med avsikt att visa hur andrabygglärare tänker kring bedömning i verkstadsämnet. Intervjuerna genomfördes under två veckor i december 011. Despelades in och transkriberades sedan. Det har visat sig i efterhand att det var svårt att "hålla tråden" under intervjuernaoch samtliga frågor blev därför inte besvarade.ResultatSamtliga bygglärare som deltog i intervjuundersökningen ansåg att deras yrkesbakgrund var betydelsefull. Endast tvåbygglärare resonerade sig fram till att de kunskaper yrkesbakgrunden ger kan kopplas samman med de kunskaper somkan definieras med begreppen nyckelkvalifikationer och specifika yrkeskunskaper.SlutsatsIntervjuundersökningen bekräftar Tsagalidis (011) beskrivning av bedömningssituationen i yrkesämnet. Hon delar uppde kunskaper som skall bedömas med hjälp av begreppen nyckelkvalifikationer och specifika yrkeskunskaper och visarpå betydelsen av att identifiera och bedöma kunskaper inom båda områdena när det gäller yrkesutbildningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)