E-handel och Fysisk handel : En studie av konsumentbeteende och konsumentpreferenser inom handel och e-handel

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

Sammanfattning: Syftet med studien är att förklara vilka förutsättande faktorer (inom konsumentbeteende) som avgör varför en konsument väljer E-handel framför fysisk handel. Utifrån syftet formulerades tre frågeställningar: varför konsumenter föredrar att använda sig av e-handel, vilka typer av varor dominerar inom e-handeln, samt vilka typer av konsumenter väljer e-handel framför fysisk handel. För att tolka resultaten har det använts tidigare forskning och teoretiska referensramar inom ämnet. Metoden består av en enkätundersökning som delades ut genom sociala medier. Enkäten nådde ut till totalt 1190 respondenter där 388 responser mottogs. För att tolka enkätundersökningens resultat användes analysverktyget SPSS (Statistical Package for the Social Sciences). Resultatet visade att vid större prisskillnad samt vid bristande tillgänglighet av fysisk handel har de flesta konsumenter en preferens mot e-handel. Vidare visade resultatet även att vissa typer av konsumenter väljer e-handel framför fysisk handel oberoende av en större påverkan av de undersökta faktorerna. Vid undersökningen har det dessutom framkommit att det är framförallt shoppingprodukter som dominerar inom e-handel som sättet att konsumera. Med dessa resultat framkommer det vilka förutsättande faktorer som avgör varför konsumenter väljer e-handel framför fysisk handel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)