Viljan att närma sig framtida reklam

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Titel: Viljan att närma sig Seminariedatum: 2018-06-01 Ämne/kurs: FEKH29, Företagsekonomi: Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15hp. Författare: David Elofsson, Amanda Schultz, Oskar Åkerstrand, Handledare: Jens Hultman Nyckelord: Reklamkapital, viljan att närma sig reklam, reklaminställning, informativ och underhållande reklam, Generation Y Syfte: Syftet med denna uppsats är att genom en kvantitativ studie undersöka vilka faktorer som i störst utsträckning påverkar Generation Y:s vilja att närma sig reklam, och hur marknadsförare därigenom kan effektivisera sina reklaminsatser. Teoretiska perspektiv: Uppsatsen utgår från teori inom reklamkapital, mottagarvärde, konsumenters inställning till reklam, viljan att närma sig framtida reklam och reklaminnehåll. Metod: Studien utgick från en kvantitativ metod för att undersöka om ett samband mellan kunders inställning till reklam och viljan att närma sig framtida reklam kunde urskiljas och om detta påverkades av reklamkapital samt reklamutformning. Denna metod innebar en kvantifiering av den insamlade datan som sedan genomgick analys för att kunna förkasta eller acceptera hypoteserna. Resultat och slutsats: Allmän reklaminställning och reklamkapital påverkar viljan att närma sig framtida reklam medan reklaminnehåll utifrån vår studie inte kan sägas göra det.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)