Behövs bildundervisning i skolan? : om bildens marginalisering i den visuella kulturen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

Författare: Karl Gustafsson; [2011]

Nyckelord: bildundervisning;

Sammanfattning:

Denna undersökning ställer sig frågan huruvida skolans bildundervisning behövs eller inte? Detta görs genom att inventera och diskutera tre stycken argument som bestrider bildämnets marginalisering, och därigenom försvara bildundervisningens plats i skolan. Arbetet har sin uppkomst i ett politiskt beslut, vilket föranledde en ekonomisk försämring för Västerås Konstskola. Undersökningens didaktiska syfte är att synliggöra ungdomars relation till den visuella kulturen, och på vilket sätt den kan kopplas till dagens bildundervisning.

I den konstnärliga gestaltningen undersöks den visuella retorikens kraft. Genom blickar, poser visas bilder betydelsebärande funktioner och hur ett budskap kan förmedlas. Bilderna är parafraseringar av affischer som förekom i det senaste årets valkampanj. Det didaktiska syftet är att med hjälp av appropriering av befintlig politisk retorik, visa på med vilka medel vi kan åstadkomma förskjutningar i mediabilder, därigenom synliggöra bilders roll i vår vardag. I gestaltningen finns sammanlagt tre stycken porträttbilder vars syfte är att ge upphov till politiska associationer. En av bilderna är monterad i en tänd reklamskylt. Utöver dessa finns även en folder som kortfattat beskriver den konstnärliga gestaltningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)