Framgångsfaktorer i aktionsforskning och aktionslärande

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Författare: Annekartin Andersson; [2010]

Nyckelord: Aktionsforskning;

Sammanfattning: Hylte kommun, min arbetsgivare, gav mig möjlighet som förskollärare, att få gå utbildningen Aktionslärande inom fältet för utbildningsvetenskap, 40 p- magisterprogram med ämnesbredd. I den ingick att skriva en uppsats, vilket är detta dokument. Utgångspunkt i uppsatsen är min uppfattning om vad framgångsfaktorer i aktionsforskning och aktionslärande är, utifrån den forskning som jag gjort på Lönnens förskola under åren 2004-2007! När jag beslutade om innehåll för uppsatsen, hade jag i åtanke, att kommunen skulle kunna i framtiden, på andra förskolor och skolor, dra nytta av det skrivna dokumentet. Det känns lite som om det är på det sättet, jag kan ge tillbaka mitt tack till Hylte kommun, för att de gjort det möjligt för mig att gå utbildningen. I utbildninegen ingick att organisera, genomföra och utvärdera/analysera praktiska utvecklingsprocesser, s.k aktionsforskning. De genomförde jag på min egen arbetsplats, med mig själv som forskare, tillsammans med mina rektorer och mina arbetskollegor (vilka har varierat under processen). Eftersom vi gjorde mer än en aktion, är mitt resultat i denna uppsats baserat på mina jämförelser och slutsatser mellan dessa aktioner och naturligtvis mina kollegors och mina egna tolkningar av arbetet vi gjort tillsammans. Dessutom baseras resultatet i uppsatsen också på jämförelse med vad som står i litteraturen om aktionsforskning och aktionslärande och mina tolkningar av det, i jämförelse med den egan forskningen som jag gjort. De faktorer jag har reflekterat kring, för att se hur de påverkar aktionen är: deltagrna i forskningen, rektorsrollen, forskarrollen, tiden, utvecklingens beständighet, utbildning, forskarkollergorna. Det jag kommit fram till är att rektor måste ge det legimitet, det krävs en tydlig forskare, skuggning är ett bra reflektionsverktyg, det går inte att skynda processen och att forskaren behöver nätverk. Allt detta är oerhört viktiga faktorer och som har blivit framgångsfaktorer i aktionsforskning och aktionsläran de på vår förskola. jag menar att Lönnens förskola nått en framgångsrik skolutveckling

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)