Varför får aldrig jag rast? : En studie om pedagogers upplevelse av barn och stress på förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

Författare: Ulrika Ivarsson; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att ta reda på om pedagogerna i förskolan upplever att barnen är stressade, hur det i så fall tar sig i uttryck och vad de gör för att minska stressen. Med studien vill jag även ta reda på om de pedagoger som arbetat i mer än 10 år upplever att stressen ökat och hur de i så fall ser en förändring. För att ta reda på detta kommer jag att genomföra en kvantitativ studie där jag kommer skicka ut webbenkäter till 390 pedagoger som är verksamma inom förskolan i två svenska kommuner. Resultatet av enkäten kommer jag att analysera ur ett relationellt perspektiv och ställa det i relation till den forskning och litteratur jag använt mig av. Resultatet visar på att cirka 95% av pedagogerna anser att barnen är stressade på förskolan och att orsaker till detta är bland annat stora barngrupper, långa vistelsetider, stressade vuxna, bristfällig struktur i verksamheten och för många fritidsaktiviteter. Stressen hos barnen kan visa sig i att de har svårt att leka och stanna kvar i en aktivitet, koncentrera sig och sitta still, att de är mer oroliga och utåtagerande. Även de pedagoger som arbetat i mer än 10 år anser att stressen ökat och att de ser en förändring hos barnen. De menar att de kan se det bland annat genom att barnen blivit mer oroliga, högljudda och har svårare att varva ner. Min förhoppning är att denna studie kan öka medvetenheten kring barn och stress på förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)