En kvalitativ studie av kunskapsområdet dans inom ämnet idrott och hälsa : en komparativ studie mellan två kontexter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

Författare: Max Löfgren; Sara Ericsson; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte Syftet är att undersöka lärares arbetssätt när det gäller dansundervisning i högstadiet. Denna studie kommer ta en komparativ ansats och jämföra lärare i Sverige och Australien. För att uppnå studiens syfte har följande frågeställningar formulerats. Frågeställningar • Hur talar lärare i Sverige och Australien om innehållet i dansundervisningen? • Hur talar lärare i Sverige och Australien om hur de lär ut dans? • Vilka utmaningar respektive möjligheter beträffande dansundervisning talar lärare i Sverige och Australien om? Metod Studien använder en kvalitativ ansats där vi intervjuar fyra idrottslärare från Australien och fyra idrottslärare från Sverige. Intervjuerna analyserar vi genom tematisk analys i sex steg (Braun & Clarke 2006). Ramfaktorteorin (Sundberg, 2021) används för att analysera resultatet. Resultat Genom dansundervisning kan elever lära sig fysiska förmågor som balans, koordination och motorik samt sociala förmågor som samarbete. Undervisningsinnehållet speglar vad som är aktuellt i samhället, till ex. Just Dance. Dansundervisningen har en objektiv syn på rörelser och majoriteten av lärarna upplever ett initialt motstånd från eleverna som försvinner i de flesta fall. Lektioner genomförs genom att läraren visar steg, därefter får eleverna öva och repetera för att sedan skapa något eget som sedan bedöms. Det verkar finnas en bristfällig ämneskunskap hos lärarna som kompenseras genom att visa videos på danser. Slutsats Vår studie har, utifrån ett lärarperspektiv, belyst vad dansundervisningen innehåller, hur lärare lär ut innehållet samt dess syn på utmaningar respektive möjligheter att genomföra dansundervisning i högstadiet. Lärare genomför dansundervisning och känner sig trygga i det men uttrycker också en bristfällig ämneskunskap. Lärare använder didaktiska nycklar för att kompensera detta men vi ser att ytterligare stödfunktioner skulle hjälpa lärare att realisera dansundervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)