Språkutvecklande klassrumsmiljö : en jämförande studie mellan traditionell och kooperativ skolkultur

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Författare: Malin Fältros; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med studien var att bidra med kunskap om hur kooperativt lärande kan främja den språkutvecklande klassrumsmiljön genom en jämförelse mellan traditionell och kooperativ skolkultur. De områden som har jämförts är lärmiljön, lärtillfällen och interaktioner. I studien deltog fyra lärare som undervisade i årskurs 1, två lärare från två olika skolor. Kriteriet för deltagande i studien utgick från syftet, det vill säga att undervisningen, till största delen, var traditionell eller kooperativ. Studien hade en komparativ design och genomfördes med hjälp av både en kvantitativ och en kvalitativ ansats. Utifrån studiens syfte och frågeställningar gjordes valet att göra kvantitativa strukturerade observationer utifrån ett observationsverktyg, samt att komplettera dessa med kvalitativa semistrukturerade intervjuer. Resultatet visade att den kooperativa skolkulturen fick ett betydligt högre resultat på dimensionen lärtillfällen i jämförelse med traditionell skolkultur. Även vad gäller dimensionen interaktioner sågs ett högre resultat till den kooperativa skolkulturens fördel. När det gäller dimensionen lärmiljön sågs ett i stort sett likvärdigt resultat. Slutsatserna i denna studie är att lärtillfällena ökar när det sker strukturerat arbete i mindre grupper. Kunskap om faktorer som är språkutvecklande skapar också fler språkutvecklande interaktioner. Förutom detta kan användandet av observationsverktyget vara en hjälp för lärare att utveckla en språkutvecklande klassrumsmiljö.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)