Utformningen av fritidshemmets inomhusmiljö : En kvalitativ studie om lärare i fritidshems uppfattningar om inomhusmiljöns utformning.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka lärare i fritidshems uppfattningar om inomhusmiljöns utformning. För att besvara syftet har följande frågeställningar använts:  Vad anser lärare i fritidshem är viktigt i utformningen av inomhusmiljön?  Vad ser lärare i fritidshem för möjligheter respektive hinder i utformningen av inomhusmiljön?  Hur upplever lärare i fritidshem att elever kan vara delaktiga i utformningen av inomhusmiljön?  I studien har en kvalitativ metod använts i form av semistrukturerade intervjuer. Sex intervjuer genomfördes med lärare som samtliga arbetar på olika fritidshem.  Resultatet visar att lärare i fritidshem ser ändamålsenliga rum som viktigt i utformningen av fritidshemmets inomhusmiljö. Ändamålsenliga rum är rum med ett tydligt syfte, detta medför en tydlig struktur där eleverna vet vad som förväntas av dem i de olika rummen. De lärare som arbetar på ett fritidshem där de har helt egna fritidslokaler ser det som en möjlighet i utformningen av fritidshemmets inomhusmiljö. Inomhusmiljön kan då utformas helt utifrån fritidshemmets verksamhet och de elever som går där. De lärare som arbetar på ett fritidshem där de delar lokaler med den obligatoriska skolan ser det som ett hinder i utformningen av fritidshemmets inomhusmiljö. Material måste hela tiden städas undan och utformningen sker utifrån både den obligatoriska skolan och fritidshemmet vilket kräver en ständig kommunikation mellan de olika verksamheterna. Lärarna upplever att eleverna kan och bör vara delaktiga i utformningen av fritidshemmets inomhusmiljö. Detta sker dels genom kommunikation mellan lärare i fritidshem och eleverna samt genom att ha elevernas intressen och behov i åtanke när inomhusmiljön utformas. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)