"De tittar på min kropp" – En kvalitativ studie om bemötande av kvinnliga respektive manliga kunder i underklädesbutiker

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

Sammanfattning: Om kvinnor i åldern 16 – 29 utgör en grupp som i stor utsträckning har arbeten som inbegriper kundkontakt samt löper större risk att utsättas för sexuella trakasserier på arbetet; vad händer då när denna kundkontakt sker i butiker där såväl miljö som produkter anspelar på sexuell attraktivitet? För att undersöka detta har fyra djupintervjuer genomfört med personer som arbetar i olika underklädesbutiker i Sverige. Den metodologiska utgångspunkten har varit influerad av grundad teori samt fenomenologi och fokus har därmed legat på de intervjuades egna upplevelser av interaktionen med kunder. En tydlig skillnad har framkommit i hur den sexualiserade miljön påverkar kundmötet beroende på kundens kön. I mötet med de kvinnliga kunderna betonas vikten av att vara en allierad för att skapa en förtroendefull relation i en situation som av kunden kan uppfattas som intim och jobbig. I mötet med de manliga kunderna blir personalens kroppar till referensramar i relation till underkläderna som männen ska köpa till kvinnliga partners; situationer som ofta upplevs som obehagliga och därmed utgör ett arbetsmiljöproblem. Att fokusera på ett fält där spänningen mellan det privata och offentliga är påtaglig har inneburit en möjlighet att framhäva konsekvenser av strukturer och normer som berör kön, sexualitet och identitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)