Elever i särskolan berättar om sin skolgång med fokus på kunskap, delaktighet och kamratskap

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Sammanfattning: En ökad kunskap om hur elever i gymnasiesärskolan uppfattar sin skolgång kan vara betydelsefull när det gäller förståelse för eleverna och bidra till utveckling och planering av undervisningen i särskolan. Specialläraren ska stötta, stärka och undanröja hinder som möjliggör kunskaps utveck- ling hos elever med utvecklingsstörning och elever i behov av extra stöd. Syftet med studien var att undersöka hur elever på en gymnasiesärskola uppfattar kunskap, delak- tighet och kamratskap under sin skolgång. I studiens teorigenomgång diskuteras teoretiska begrepp; delaktighet, integrering, inkludering och normalitet. Studien har utgått från en kvalitativ ansats där elevernas livsberättelser har studerats och analyserats med stöd av en narrativ analys metod. Resultatet visar att eleverna i särskolan är nöjda med sin skolgång i särskolan. De anser att de har varit delaktiga i planeringen av lektioner och att de genom klassråden får tillfälle att vara delaktiga i vad som händer i skolan. Eleverna upplever att de i särskolan har fått en undervisning som gett dem goda kunskaper, som de anser är likvärdiga med icke funktionshindrade skolungdomars kunskaper. Det framkommer även att eleverna i sina livsberättelser upplever att de umgås med sina klasskam- rater på rasterna och sina vänner på fritiden och då gör samma saker som jämnåriga icke funktions- hindrade ungdomar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)