En vardag utan tydliga kontraster – ungdomars upplevelser av förändring av aktivitetsutförande under distansutbildning : En intervjustudie

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Sara Carlsson; Elna Eriksson; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Till följd av covid-19 pandemin har gymnasieutbildningen förflyttats till distans. Ungdomarnas rutiner och struktur i vardagen har förändrats vilket kan få konsekvenser för ungdomarnas aktivitet och delaktighet. Syftet med studien var att beskriva ungdomars upplevelse av förändring i utförandet av dagliga aktiviteter i relation till distansutbildning på grund covid-19 pandemin. En kvalitativ metod användes med semistrukturerade intervjuer. Rekrytering av informanter utfördes genom ett snöbollsurval. Målgruppen var ungdomar som fyllt 18 år och studerade sista året på gymnasiet. Tio intervjuer genomfördes och det insamlade materialet analyserades genom en kvalitativ innehållsanalys. Resultatet visade att det var mer utmanande att utföra vardagens aktiviteter under distansutbildning. Ungdomarna beskrev att de sover och äter mer oregelbundet, har mer eller mindre effektivt utförande av skolarbete och är mer stillasittande. Dock beskrev en hel del studenter att de skapat nya fungerande rutiner. Studiens slutsats visar att variationen av upplevelser av distansutbildningen är kopplade till ungdomarnas rutiner och vardagsstruktur. Den ökade friheten i att själva kunna strukturera vardagen medför ett ökat eget ansvar vilket upplevs svårt då motivation brister. Resultatet visar behov av arbetsterapeutiska åtgärder i skolan och kräver vidare forskning för identifiering av insatser som behövs för att kunna erbjuda alla ungdomar en god utbildning. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)