Barns relationsskapande och lärarens delaktighet i den fria leken: en kvalitativ studie

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: BakgrundVår avsikt med denna rapport är att se hur barns konflikter i deras interaktion med varandra kan vara ett viktigtled i deras sociala utveckling. Vi har tittat på hur en lärares inblandning vid dessa tillfällen kan hjälpa barnen,likväl som det kan förstöra ett pågående relationsarbete. Detta kan i framtiden ge oss som lärare en insikt i ochförståelse för hur vi bör förhålla oss i situationer där barns konflikter kanske är ett pågående relationsarbete.SyfteFör att få svar på det vi hade för avsikt att undersöka i vår studie ställde vi följande frågor:' Vad kan det vara för social utveckling som pågår när barn befinner sig i konflikt?' Kan barnens relationsskapande bli stört av lärares förförståelse av situationen?' Är lärarens delaktighet en förutsättning för barns sociala utveckling och relationer?' Hur kan den fria leken skapa förutsättningar/motsättningar för relationers utveckling.MetodVi har valt att använda oss av både observation och kompletterande intervjuer för att på detta sätt få ett så brettperspektiv som möjligt på studien. Intervjuerna som gjordes med sex stycken lärare har diskuterats ochanalyserats och de intervjuer som sedan, efter vår tolkning, hade relevans för arbetet, har legat till grund fördenna rapport. Vi har också läst relevant litteratur.ResultatVi har genom våra observationer, intervjuer och läst litteratur funnit att en konflikt som uppstår i den fria lekenkan vara ett pågående relationsarbete och en träning i barns sociala samspel. Vi har kommit fram till attturtagning är en viktig princip för att lära sig detta samspel. Vi har också sett att en lärares närvaro är nödvändigdå alla barn inte kan lek koden. Det är dock svårt att avgöra när man som lärare skall gå in och medla då det manser som en konflikt i själva verket är ett pågående relationsarbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)