Underlättar en ny standard e-faktureringens genomslagskraft?

Detta är en Kandidat-uppsats från IHH, Informatik

Sammanfattning: Denna uppsats behandlar e-fakturering och hur små företag ser på ett framtida användande av e-fakturering när en ny standard är på väg att lanseras. Vi har valt att undersöka huruvida små företag ser några fördelar med att börja använda e-fakturering jämfört med den traditionella pappersexercisen. Den nya standarden svenska bankföreningen i samarbete med de svenska storbankerna utvecklar, är tänkt att underlätta för användarna och företagarna så att dessa skall kunna sänka sina kostnader per faktura samt i ett längre perspektiv förenkla hanteringen. De teorier som presenteras i arbetet beskriver begreppet e-faktura, samt andra begrepp kopplade till detsamma. De använda teorierna, kopplat till frågeställningarna och syftet, utgjorde sedan grunden till de frågor vi skapat för att ställa vid intervjuer med olika småföretagare i Jönköpingsregionen. De intervjuer som genomfördes skedde antingen genom personliga möten med nyckelpersoner ute hos företagen eller genom telefonintervjuer. Frågorna berörde hur företagen ställer sig till e-fakturering, huruvida de ser fördelar och vilka eventuella fördelar de anser viktigast för just dem. Den efterföljande analysen utfördes genom att jämföra svaren mot uppsatsens huvudfrågeställningar, något vi även gjorde med teorierna. Därefter jämförde vi det empiriska materialet mot det som skrevs i teorin. Några av slutsatserna vi dragit är att företagen ser positivt på en ny standard för e-fakturering samt att företagen inte känner någon större oro rörande implementationen av standarden. Detta då väldigt många arbetar i standardiserade affärssystem. Vi kom fram till att företag med större mängder fakturor har större nytta av e-fakturering, främst när det kommer till att minska arbetsbördan och i slutändan även kostnaden per faktura.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)