De yngsta barnens naturvetenskapliga utforskande i förskolans utomhusmiljö

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Detta är en fallstudie som ämnar undersöka hur förskolans yngsta barn utforskar naturvetenskap i utemiljön samt hur förskollärare interagerar med dem i deras utforskande. Den tidigare forskning som är relevant för studien presenteras sedan beskrivs utvecklingspedagogiken vilken är studiens teoretiska utgångspunkt. De metoder som använts för studien är observationer av barn och förskollärare samt samtal med förskollärarna. Resultatet visar att de yngsta barnen utforskar naturvetenskap på flera olika sätt och förskollärarna både initierar utforskande och tar tillvara på barnens egna utforskande. Studien visar viktiga aspekter för barnens utforskande; - vad som finns tillgängligt för barnen i utemiljön - att förskollärarna är närvarande där barnen är - att den yta som finns tillvaratas så att barnen får möjligheter till lugn och ro att utforska.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)