Belöningssystem för att motivera? : -En flerfallstudie av två ICA Maxi butiker

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Sammanfattning: Sammanfattning   Datum: 26/5 2016   Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi - ekonomistyrning, 15 hp   Författare: Markus Johansson & Alexander Skoog   Handledare: Emilia Samuelsson   Titel: Belöningssystem för att motivera?– En flerfallstudie av två ICA Maxi butiker   Problemformulering: Hur arbetar butiker inom dagligvaruhandeln med belöningssystem för att motivera sina anställda?   Syfte: Vårt syfte med studien är att bidra till debatten om belöningssystemets positiva och negativa sidor genom att beskriva, jämföra och förklara hur belöningssystem inom dagligvaruhandeln fungerar.   Metod: Studien utfördes med en kvalitativ metod genom att göra en flerfallstudie i två ICA Maxi-butiker. Den datainsamlingsmetod som användes var främst semistrukturerade intervjuer genom att intervjua tre olika anställda inom varje butik. Utifrån referensramen byggdes en utredningsmodell för att analysera belöningssystemets inverkan på motivation i butikerna.   Slutsats: ICA Maxi-butikerna får helt själva utforma sina belöningssystem. Butikerna i denna studie har valt att arbeta mer med icke-monetära belöningssystem och den inre motivationen då de anser att de går att skapa en mer långsiktig vinst för de själva och sina anställda. Detta då medarbetarna kan få en djupare förståelse om deras betydelse för butikerna. När ansvariga utformar sina belöningssystem tycker de det är viktigt att de ska ha ett tydligt syfte och tanke bakom det. Detta för att det skapar en trivsam arbetsmiljö där individer får chansen att utvecklas.     Nyckelord: Belöningssystem, Belöningar, Motivation, Mål, Mått, Uppföljning

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)