Hälsofrämjande och förebyggande insatser som motarbetar psykisk ohälsa i skolor: vilka faktorer hindrar deras effekter? : en strukturerad litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

Författare: Behice Keskin; [2020]

Nyckelord: mental health; adolescents; promotion; school;

Sammanfattning: Introduktion: Psykisk ohälsa bland ungdomar är ett växande hälsoproblem som mångaskolsystem världen över försöker hantera med hjälp av hälsofrämjande och förebyggandeinsatser. Dessa insatser baseras på att utveckla kunskaper om, och utveckla förmågor attbemästra psykisk ohälsa. Däremot finns en del faktorer som hämmar denna process.Syfte: Syftet med följande studie är att studera vilka faktorer som hindrar skolinsatsernaseffekter på psykisk hälsa bland ungdomar 13–18 år gamla.Metod: Arbetet har genomförts som en strukturerad litteraturstudie utifrån data från tidigarestudier och en innehållsanalys som integrerar denna data i teman. Studierna är tagna fråndatabaserna CINAHL samt PubMed.Resultat: Analysen inkluderade 11 vetenskapliga artiklar som resulterade i fyra teman:Hälsoproblemet försummas, Typ av implementering, Stigma och Lärarnas kompetens.Resultatet påvisade att dessa teman innehöll faktorer som hindrade insatsernas ändamål. Densvaga förbättringen av psykisk ohälsa som resultaten påvisade, betonade behovet av attutvärdera och utveckla insatserna mer innan implementering.Slutsats: Att fokusera på ungdomarnas psykiska hälsa utifrån utvärderade och förbättradeinsatser ger kort- och långsiktiga fördelar. Det gynnar ungdomarnas- såväl som framtidabefolkningens välmående.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)