Framtidens konsumtion av digitala tjänster : En studie kring bruk av digitala tjänster på mobila enheter, baserat på ett Smart City-perspektiv.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Väst/Avd för medier och design

Sammanfattning: Syftet med denna undersökning är att med hjälp av två vetenskapliga metoder, kvalitativa intervjuer och användardagböcker ta reda på hur användares mobila brukarvanor ser ut och vilka typer av tjänster kan de ligga till grund för baserat på ett Smart city-perspektiv. Arbetet kommer även att analysera och utveckla metodiken för fortsatta studier inom ämnet. Mobilen har under de senaste åren utvecklats till att bli en enhet där dess ursprungliga telefonfunktioner blivit sekundära egenskaper. Dess främsta ändamål är fortfarande för att kommunicera med andra, men i första hand genom andra typer av tjänster. Man kan idag även se hur utvecklingen går från ett bruk av digitala tjänster där varje enhet har specifika syften, till ett bruk där enheter samarbetar och delar ett gemensamt syfte. I och med att vårt bruk, och våra vanor, av dessa enheter förändras, så förändras även naturen hos tjänsterna de tillhandahåller. Man kan se en utveckling mot, och en efterfrågan för, tjänster som genom att utnyttja ny teknologi kan beskrivas bryta gränsen mellan det digitala och den fysiska verkligheten. Vilket ur ett Smart City-perspektiv kan ha stor potential inom flera områden av samhälls- och verksamhetsutveckling. Det går även att se att synen på hur vi konsumerar digitala tjänster förändras. Från att ha haft en väldigt enhetsfokuserad syn, där varje enhet har specifika ändamål, går vi mot ett bruk av tjänster där enheten i sig inte är viktig. Många tjänster finns idag på flera enheter, och enheterna fungerar mer som ett samarbetande ekosystem än enskilda enheter med egna syften. Enheterna delar snarare ett gemensamt syfte, att agera fönster mot internet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)