Musikerns involvering i tonsättarens kreativa skrivandeprocess - En sångares upplevda skillnader i instudering och interpretation mellan två nyskrivna verk

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Konstnärliga fakulteten i Malmö

Författare: Elin Eriksson; [2020]

Nyckelord: Performing Arts;

Sammanfattning: Syfte: Syftet med arbetet var att undersöka hur jag som sångare upplever instudering och interpretation av två nyskrivna stycken beroende på hur involverad jag är i tonsättarens skrivandeprocess. Hur påverkas min instudering och interpretation av min involvering i tonsättarens kreativa process, och vilka skillnader upplever jag i förhållande till min egen inblandning i styckets uppkomst? Metod: Två nyskrivna stycken användes för att genomföra arbetet. Båda styckena skrevs till mig, men vid det ena hade jag och tonsättaren endast en kort initial kontakt och sågs inte förrän stycket var färdigkomponerat och vid det andra träffades jag och tonsättaren kontinuerligt under skrivprocessen för att arbeta fram stycket tillsammans. Resultat: Skillnad upplevdes både vad gäller instudering och interpretation. Vad som verkligen skilde arbetssätten åt var möjligheten att påpeka om något inte passade mig, röstligt och textligt. Detta fanns det utrymme för gällande stycket där jag och tonsättaren hade kontinuerlig kontakt, men inte gällande det andra stycket. Slutsats: Det är lärorikt att som sångerska få jobba nära en tonsättare. Båda arbetssätten bidrog till att både försvåra och förenkla de två faktorerna instudering och interpretation. Nyckelord: nyskriven musik, samtida musik, instudering, interpretation, samarbete, klassisk sångare, tonsättare

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)