Innehållet och lärarstudenterna : Lärarstudenters innehållsval, examinationsformer och bedömningar under sin verksamhetsförlagda utbildning

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

Sammanfattning: Geografiämnet har förändrats kontinuerligt under tiden det varit ett ämne i de svenska skolorna. De ämnen och frågor som varit aktuella i samhället har influerat ämnet och skapat ett tidsenligt innehåll som är tvärvetenskapligt vilket väcker många elevers intresse. Ämnet har inkluderat regionala företeelser som hjälpt elever i sin vardag men även innefattat att ge elever verktyg för att kunna utveckla ett etiskt ställningstagande gällande resursfördelning och hållbar utveckling. Den här uppsatsen ämnar undersöka vilka innehållsval som ämneslärarstudenter i geografi gör under sin verksamhetsförlagda utbildning samt vilka examinationsformer de använder sig av och hur de utför en bedömning av momentet. En textanalys har gjorts av 52 inlämnade uppgifter som gjorts av lärarstudenter vid Uppsalauniversitet mellan höstterminen 2014 och höstterminen 2019. Uppgiften innebar att studenterna skulle redovisa en provfråga samt en beskrivning av undervisningen och den examination som genomfördes.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)