Exklusiva urmärken : en branschundersökning med avseende på positionering och val av urverk

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linköpings universitet/Ekonomiska institutionen

Författare: Peter Andersson; [2006]

Nyckelord: lyx klockor positionering urverk ur;

Sammanfattning:

Marknaden för armbandsur är stor, och den del av denna marknad som utgörs av exklusiva ur med högt pris tycks ha helt andra egenskaper än den för armbandsur i övrigt. Hur övertygas en konsument om att ett mekaniskt ur som avviker flera sekunder per dygn är att föredra framför ett elektroniskt som avviker några sekunder på ett år?

Syftet med denna rapport är att ge en övergripande bild av marknaden för exklusiva ur och urverk, samt att analysera ett antal av de aktörer som finns på marknaden utifrån val av urverk och positionering.

Rapporten beskriver elva exklusiva urmärken, med avseende på hur man i sin marknadskommunikation positionerar sig på marknaden. Märkena placeras in i en modell med två huvudsakliga dimensioner: pris och påverkan. Rapporten belyser även de mekaniska urverken. Vilka tillverkar dem? Hur används de, och vilken effekt får valet av urverk på märkenas prisläge och påverkan?

Bland de märken som ingår i undersökningen visar rapporten att främst en tillverkare av urverk anlitas i mycket stor utsträckning: det Schweiziska företaget ETA. Med ett undantag - Rolex - köper samtliga av de i undersökningen ingående märkena urverk från ETA.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)