Nudging för att främja beteenden : En undersökning av Högskolerestauranger ABs klimatmärkning

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Studien avser undersöka Högskolerestauranger AB:s projekt angående klimatmärkningen som infördes på deras menyer i Uppsala under hösten 2017. Den första delen av studien undersöker hur projektet startade, vad projektet innefattar samt Högskolerestauranger AB:s samarbete med Uppsala Kommun och CarbonCloud. Den andra delen omfattar en enkätundersökning med Högskolerestauranger AB:s lunchrestaurang Bikupans gäster där avsikten är att undersöka effekten av klimatmärkningen på kunderna. Restauranggästernas beslutsfattande gällande matval jämfördes utifrån huruvida klimatmärkning förekom på menyn eller ej. Enkätundersökningen fann att respondenter påverkades av klimatmärkningen till en viss del. Störst utfall observerades vid nötkött då denna köttyp ger mest markant markering på menyn. Om kunden anser att klimatmärkningen är relevant nog att tas i beaktning kommer denne påverkas av nudging annars kommer dess interna stimuli att vägra tyngre, vilket innebär att det beslut som tas beror till största delen av den egna känslan. Resultatet visar även att en större andel respondenter valde en maträtt med lägre klimatavtryck när klimatmärkning var närvarande på lunchmenyn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)