Fjortis, vem är du?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Författare: Ann-charlotte Larsson; Gitte Svärd; [2010]

Nyckelord: fjortis; genus; identitet; ungdom;

Sammanfattning: I examensarbetet har vi undersökt vilken betydelse ungdomarna lägger i begreppet ”fjortis”. Frågorna som arbetet har utgått från är: I vilken utsträckning är fjortis en vald eller en tillskriven identitet? Hur beskriver ungdomarna en fjortis? Vilken erfarenhet har ungdomarna av fjortisar? och Vilken kvinnosyn/kvinnoroll representerar fjortisen? Vår empiri består av intervjuer med sju ungdomar i åldern 12-18 år, två bloggares sidor på internet samt en genomgång av fjortisbegreppets användning genom att läsa forum och chattar på internet. De teoretiska utgångspunkterna har varit genus och identitet. Informanterna ser fjortis som en självvald identitet medan vi ser det som en tillskriven identitet. Vi har valt att problematisera det i analysen för att belysa informanternas tankar. Det är tjejer i den yngre tonåren som mest är fjortisar, det är beteende/attityder och utseende som har den största betydelsen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)