Hur kan interna och externa marknadsföringsverktyg balanseras i syfte att lyckas med förbättringsprocesser?

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Lihem Zeru; Lucy Nordqvist; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Att ständigt förändra sig och förbättra sig är något företag bör arbeta med kontinuerligt för att kunna anpassa sig till markandens krav. Det handlar om att på så vis överleva det markandskrig som pågår där man antingen vinner eller försvinner. Förbättringsprocesser är allt arbete för företagets överlevnad. Kvalitet, kundorientering och verksamhetsutveckling är nyckelord som ständigt kräver uppmärksamhet. Intern marknadsföring är aktiviteter som motiverar de anställda att arbeta engagerat och effektivt. Extern marknadsföring lockar kunder till företaget men har ingen betydelse om den anställde inte kan leverera den förväntade tjänsten. Det är således viktigt att balansera både den interna och den externa marknadsföringen för att på bästa sätt skapa kvalitet och värde i alla dess avseenden. Detta är en dilemma som upprepat visar sig vara problematiskt för företagen. En svårighet för företagsledningar ligger i att ta ställning till vad som bör prioriteras. Vilka mål och behov bör sättas i centrum för att generera störst nytta? Uppsatsens ämne är inspirerat av en doktorsavhandlig om förbättringsprocesser utformad av Inger Gravesen, forskare och lektor vid Stockholms Universitet. Arbetet behandlar drivkrafter bakom förbättringsprocesser i olika företag och hur det säkerställs genom diverse kvalitetscertifikat. Vi motsätter oss detta men håller med om att förbättring är en evighetsprocess av aktiviteter som kräver ständig energi. Om företagets interna och externa marknadsföring balanseras och används väl anser vi att företaget lättare kan kartlägga områden som kräver förbättring. I vår uppsats har vi undersökt två olika företag och besvarat vår frågeställning; Hur interna och externa marknadsföringsverktyg kan balanseras i syfte att lyckas med förbättringsprocesser? Vi har valt en av världens största banker och världens största företag inom leverantörsbranschen för att undersöka hur företagen arbetar med de interna och externa marknadsföringsverktygen. Företagen är anonyma av sekretess skäl och kallas i uppsatsen för enkelhetens skull Banken och Leveransföretaget. På Banken intervjuades 12 anställda på olika positioner i företaget och 10 anställda på olika nivåer och positioner på Leveransföretaget. I våra slutsatser fann vi att företagets största problematik låg i de interna markandsföringsverktygen. Båda företagen var hårt styrda av de Amerikanska huvudkontoret och beslutsprocesserna inom företagen krävde många, långa vägar innan något kunde tillföras. Båda företagen har även problem med att lyckas få de anställda motiverade och visa att de brys sig om dessa. Förvånande var det inom samma områden företagens största problem fanns. De problem som bör prioriteras och där våra rekommendationer bör i första hand tas tillvara redovisas i de slutliga kapitlen. Utmaningen ligger att kunna föra in dessa områden som delar i förbättringsprocesserna och som en del av det dagliga arbetet. Det är ett ständigt arbete, en evighetsprocess för att upprätthålla företagets fortsatta överlevnad med effektiva och fokuserade anställda vilka med stor sannolikhet skapar nöjda och långvariga kunder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)