Penna eller tangentbord? : – En litteraturstudie om två verktyg för att skriva anteckningar och dess påverkan på lärande vid anteckningsmoment

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Författare: Ida Lindell; [2017]

Nyckelord: Penna; tangentbord; lärande; antecknande; anteckningsprocess;

Sammanfattning: Genom en systematisk litteraturstudie undersöktes pennans och tangentbordets betydelse för lärande genom att a) undersöka huruvida valet av verktyg för att skriva anteckningar kan påverka lärandet vid anteckningsmoment och b) undersöka om det fanns skillnader, och i så fall på vilket sätt, för anteckningsprocesserna beroende på vilket verktyg som användes. Sju vetenskapligt granskade artiklar sammanställdes och analyserades utifrån dessa frågor.Studierna utgick från olika typer av tester för att undersöka lärandet och karaktären för pennans och tangentbordets processer vid antecknande. Resultatet av de sju studierna visade att tester som inte krävde djupare förståelse av innehållet som antecknades påverkades marginellt av vilket verktyg för att skriva anteckningar som användes. Däremot visade resultatet att pennan som verktyg för att skriva anteckningar var att föredra när testerna krävde djupare förståelse för innehållet. Gällande anteckningsprocesserna karaktär konstaterades att de som antecknade på tangentbord antecknade snabbare, med fler ord och mer ordagrant än de som antecknade med penna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)