"Jag gör säkert de klassiska felen" : En studie om hur genus konstrueras genom en manlig och en kvinnlig förskollärares verbala kommunikation med pojkar och flickor

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med studien var att genom en fallstudie få kunskap om hur genus konstrueras genom en manlig och en kvinnlig förskollärares verbala kommunikation med pojkar och flickor. Studien svarar även på vilka skillnader det finns i kommunikationen och hur förskollärarna själv beskriver kommunikationen med pojkar och flickor. Ett socialkonstruktionistiskt perspektiv har varit utgångspunkt för studien. Insamling av data gjordes genom att observera matsituationer, fri lek och samling samt genom intervjuer med en manlig och en kvinnlig förskollärare. Resultatet av studien visar att det finns både likheter och skillnader i hur manliga och kvinnliga förskollärare kommunicerar med pojkar och flickor. Resultatet visar även att förskollärarna är medvetna om att de kan kommunicera med pojkar och flickor på olika sätt, men de framhåller att kommunikationen utgår från individen och vilken relation de har till barnen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)