Bland hemmansägor och linskäkten -en mikrohistorisk studie av försörjningsmöjligheterna i nordöstraHälsingland under sekelskiftet 1900
Sammanfattning: Studiens syfte är att redogöra för vilka försörjningsmöjligheter det fanns på den hälsingländska landsbygden under 1890- till 1910-talet. Syftet besvaras utifrån frågeställningarna Hur försörjde sig människorna i Vattlång kring sekelskiftet 1900? och Vilka arbetsmöjligheter fanns det för kvinnor respektive män? Tidigare forskning kring försörjningsmöjligheter på landsbygden berör främst den tidigmoderna tiden vilket skapar ett behov av denna studie. Uppsatsen tar avstamp i de tidigmoderna arbetsidealen om tvåförsörjarideal och mångsyssleri. Det källmaterial som används i studien är av heterogenkaraktär och består av husförhörslängder, bouppteckningar, gårds- och kyrkoarkiv, samtbevarade dokument och berättelser från Vattlång. Materialet har hanterats med ett källpluralistiskt förhållningssätt samt utgått från en variant av den verb-inriktade metoden.För att tolka materialet så har de teoretiska utgångspunkterna utgått från ett mikrohistorisktperspektiv där individers försörjnings- och arbetsmöjligheter varit i fokus. Studiensheterogena material har bidragit till att skapa en överblick kring vilka försörjningsmöjligheter som varit tillgängliga i Vattlång. Resultatet visar att människorna i Vattlång försörjde sig genom mångsyssleri och såväl kvinnor som män var aktiva i olika arbetssituationer. Studien visar även att det tidigmoderna tvåförsörjaridealet till viss del levde kvar på landsbygden under den nämnda tidsperioden. Det heterogena källmaterialet har varit väsentligt för att kunna påvisa dessa resultat då källorna tillsammans bidragit medolika infallsvinklar i människornas arbetssituationer. De försörjningsmöjligheter som fanns för kvinnor och män hade främst sin utgångspunkt i jordbruket och dess tillgångar. Utifrån ett didaktiskt perspektiv kan denna studie och dess material användas för att belysa historien från ett aktörsperspektiv. Detta kan hjälpa eleverna att utveckla sin förståelse för historien och deras historiemedvetande.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)