Gymnasielärares attityder till tekniska hjälpmedel i matematikundervisningen

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Vid en internationell jämförelse ligger Sverige efter andra länder beträffande användandet av tekniskahjälpmedel i matematikundervisningen. Syftet med examensarbetet är att belysa vilka attityder till användandetav tekniska hjälpmedel som finns bland gymnasielärare.Vår arbetsmetod var att kartlägga inställningen till tekniska hjälpmedel genom distribution av en webbenkät somskickades ut till 97 lärare. De inkomna svaren sparades i en databas för databearbetning och tolkning.Efter granskning av enkäterna fann vi att lärarna anser att grafräknaren underlättar den matematiska förståelsen.Det framgår dessutom att det lärarna mest efterfrågar för att kunna öka inslagen av tekniska hjälpmedel är tid tillfortbildning. Krav från styrdokument har däremot inte lika stor genomslagskraft på lärarnas vilja att förändraundervisningen i detta avseende.För att skapa en positiv attityd bland lärare för en ökad användning av tekniska hjälpmedel visar våra resultat påvikten av att skolornas tillgång till datorer och datorsalar utgör ett stöd och inte ett hinder för lärarens planeringav undervisningen. En stor del av lärarna anger dessa problem som en viktig begränsande faktor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)