En kvalitativ studie om högstadielärares attityder till grannspråksundervisning i ämnet svenska

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

Sammanfattning: Syftet med den här studien är att undersöka svensklärares attityder till grannspråksundervisning på högstadiet. Studien utgick från ett socialpsykologiskt perspektiv där begreppet attityd är centralt, och en kvalitativ analys utfördes med hjälp av ett frågeformulär. Frågeformuläret publicerades på en facebook-grupp och mailades ut till rektorer och lärare runt om i Sverige. Svaren på frågorna kategoriseras utifrån de tre beståndsdelarna affektiva, kognitiva och intentionella aspekter. Sammantaget visade resultatet att lärarna har en relativt negativ bild av grannspråksundervisning. Flera lärare problematiserar styrdokumenten och har svårt att se varför momentet ska ha en självklar plats i dagens skola. Vidare visade resultatet att en övervägande del av lärarna själva upplever att de har haft en undermålig utbildning i grannspråk, vilket kan anses vara en faktor som påverkar deras nuvarande återhållsamma inställning. Resultatet visar även att lärarna lägger cirka tre till fyra veckor på momentet, men det är svårt att avgöra om det är mycket eller lite utrymme i praktiken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)