Lojalitetsprogram inom flygbranschen - Hur SAS skapar värde med EuroBonus

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Examensarbetets titel: Lojalitetsprogram i flygbranschen - Hur SAS skapar värde med EuroBonus Seminariedatum: 4/6 2014 Ämne/kurs: FEKH19, Examensarbete i Strategic Management på kandidatnivå, 15hp Författare: Sophia Andersson, Maida Bejtula och Pernilla Johansson Handledare: Merle Jacob Fem nyckelord: Lojalitetsprogram, värdeskapande, VRIO, EuroBonus, SAS Syfte: Syftet med arbetet är att undersöka hur företag använder lojalitetsprogram för att skapa värde som inte går att mäta i siffror. Metod: Med en fallstudie genomförd med abduktiv ansats och kvalitativ metod användes intervjuer för att samla in empiri. Teoretiska perspektiv: Två viktiga teorier inom Strategic Management har använts för att besvara uppsatsens frågeställning, nämligen den om värdeskapande (B-C) och VRIO-ramverket inom det resursbaserade perspektivet. Empiri: Vi har undersökt flygbolaget Scandinavian Airlines (SAS) lojalitetsprogram EuroBonus och vad det innebär. Detta har gjorts genom semistrukturerade intervjuer med dels anställda på SAS som arbetar med programmet och dels med en anställd på BusinessClass.se som har stor insikt inom detta ämne. Förutom detta har vi samlat sekundärdata. Resultat: Vi har identifierat ett antal faktorer som antingen höjer konsumenternas nytta eller sänker SAS kostnader och på så vis ökar differensen mellan B och C och därmed skapas värde. Två exempel på faktorer vi har kommit fram till är att nyttan höjs genom att medlemmarna får skräddarsydd marknadsföring och kostnaderna sänks då lönsamma kunder stannar kvar hos SAS.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)