Bildspråk, ett verktyg för lärande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: I skolan ska elever lära sig. De ska genom undervisningens uppbyggnad ges möjlighet att utveckla förståelse och kunskap. För att alla elever ska ges möjlighet till lärande krävs olika pedagogiska verktyg, såsom bildspråk. Studien undersöker vilken påverkan användningen av bild som pedagogiskt verktyg har för elevers lärande i relation till hur lärare uttrycker att de arbetar med verktyget. Studien har sin teoretiska utgångspunkt i den sociokulturella teorin. Undersökningen genomfördes genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer med nio yrkesverksamma lärare. I resultatet synliggörs vilka funktioner lärarna i studien uttrycker att användningen av bild som pedagogiskt verktyg har för elevernas lärande genom två kategoriseringar som utgör avsnittets underrubriker: Skapa förståelse och Språkutveckling. Därefter presenteras exempel som lärare delger, som svarar för hur de uttrycker att de arbetar med bild som pedagogiskt verktyg genom följande rubriker: Bilder i kombination med andra uttrycksformer, Bilder och samtal, skrivande och läsning. Bildskapande, Bildstöd, Fotografier, Bilder i den fysiska miljön.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)