"Jag är pedagog, inte ekonom" - En kvalitativ studie om upplevda svårigheter i samband med rekonstruktion av professionell identitet

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Examensarbetets titel: “Jag är pedagog, inte ekonom” - En kvalitativ studie om upplevda svårigheter i samband med rekonstruktion av professionell identitet Seminariedatum: 2 juni 2022 Kurs: FEKH49, Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Ida Broman, Gustav Gustafsson, Elin Perströmer och Jennifer Rydh Johansson Handledare: Nadja Sörgärde Fem nyckelord: identitet, professionell identitet, rekonstruktion, alteritet, rektorer Forskningsfråga: Hur upplever individer processen att rekonstruera sin professionella identitet och vilka svårigheter följer med denna process? Syfte: Studien syftar till att öka förståelsen för hur individer upplever processen av att rekonstruera sin professionella identitet i samband med organisationsförändring. Vi har också för avsikt att undersöka vilka svårigheter som är framstående i detta arbete. Metod: För att uppfylla studiens syfte har en kvalitativ studie genomförts ur ett socialkonstruktionistiskt perspektiv med en abduktiv ansats. Nio semistrukturerade intervjuer har genomförts. Teoretiska perspektiv: Litteraturgenomgången behandlar tidigare forskning om identitet med specifikt fokus på professionell identitet, som till sist utmynnar i teori som behandlar rekonstruktion av professionell identitet. Resultat: En organisationsförändring har föranlett ett omfattande rekonstruktionsarbete av rektorers professionella identitet, en process som kantats av utmaningar. En framstående svårighet har varit rektorernas förhållningssätt till vad de inte identifierar sig med. Slutsats: Processen av rekonstruktion av professionell identitet kantas av svårigheter. En framstående sådan är vad individer inte identifierar sig om, alteritet. Alteritet bör därför tas i större beaktning, både i praktiska och teoretiska sammanhang

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)