Musik är en viktig komponent när detkommer till dansundervisning : En kvalitativ studie om idrottslärares och idrottslärarstudentersperspektiv på dans i ämnet idrott och hälsa

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Momentet dans har enligt tidigare forskning inte så hög status i skolan trots att den har en givenplats i läroplanen. Samtidigt visar även forskning på att intresset för dans bland ungdomar ökar.Syftet med studien är att undersöka idrottslärares och idrottslärarstudenters perspektiv påmomentet dans i ämnet idrott och hälsa. Den här studien har genomförts med hjälp avsemistrukturerade intervjuer med två idrottslärare och tre idrottslärarstudenter.Resultatet visade på att digitala verktyg är ett användbart hjälpmedel när det kommer tillplanering och undervisning kring dans. För att få eleverna mer intresserade av ämnet dans visaräven resultatet på att det är viktigt att lärarna väljer musik som har en tydlig takt som passareleverna. När det kommer till val av undervisningsform visar resultatet även på att de intervjuadeidrottslärarna och idrottslärarstudenterna gärna använder/kommer använda sig av egenskapandedanser i undervinsnigen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)