Integration av XMPP-baserad chatt och flexiteBPMS

Detta är en Master-uppsats från Linköpings universitet/Interaktiva och kognitiva system; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

Sammanfattning: Större kommuner och industrier använder alltmer automatiserade processer för tjänster och rutinerså som kundcenter och felhantering. Flexeurope AB är ett företag med flera års erfarenhet av auto-matiserade processer och arbetar med att definiera, visualisera, konstruera och optimera processer.Företaget utvecklar även ett webbaserad IT-system för processhantering, kallat flexiteBPMS. Inom en kommun eller industri arbetar ofta flera handläggare, ibland uppemot hundratals, med atthantera ärenden i processer. Detta ställer krav på att handläggare kan kommunicera med varand-ra. Effektivare kommunikation där handläggare snabbare får svar innebär effektivare hantering avärenden. Marknaden har till följd av detta uttryck önskningar om att möjliggöra en form av realtids-kommunikation kring ärenden i flexiteBPMS. Med detta som bakgrund har det här arbetet undersökt, planerat och genomfört en integration av enXMPP-baserad chatt med flexiteBPMS. Det slutgiltiga integrerade systemet möjliggör för handläggareatt chatta med andra handläggare samt att spara delar av en chattkonversation som ett meddelandekopplat till ett ärende; alternativt att skapa ett nytt ärende i flexiteBPMS. Resultatet av arbetet inne-bär, vid eventuell framtida lansering, bättre förutsättningar för handläggare att effektivare utföra sittarbete, vilket medför att tiden för ärendehantering kan reduceras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)