Inlärningsvinster för elever med utomhuspedagogik i NO- undervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Kunskapsöversikten bygger på en genomgång av befintlig forskning och annan relevant litteratur angående kunskapsvinster med utomhuspedagogik. Syftet med översikten är att besvara frågeställningen som är: ”Vilka inlärningsvinster finns för f- 3 elever med utomhuspedagogik i NO- undervisning?” För att besvara frågeställningen har vi använt oss av tre olika databaser samt sökt i litterära källor. Material som är peer review granskat har prioriterats för att få en högre tillförlitlighet. Både nationella och internationella källor har använts för att få en bred bild inom kunskapsområdet. Resultatet visar på ett flertal primära och sekundära inlärningsvinster för eleverna. Elevers minne förbättras genom utomhuspedagogik eftersom flera sinnen är aktiva i lärprocessen samt att kunskapen kan relateras till den fysiska inlärningsplatsen. En annan vinst kopplad till utomhuspedagogik är att elevernas sociala utveckling stärks. Slutligen visar resultatet att elevernas välbefinnande gynnas, vilket i sin tur leder till en ökad skolprestation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)