Hur hanterar anställda förändringar i växande organisationer? : En studie av upplevd inverkan av organisationstillväxt enligt tjänstemän

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Sammanfattning: Vad händer med tjänstemännen i en organisation som genomgår en stor organisationstillväxt? Hinner de med sitt arbete, eller blir bördan för stor att axla när kommunikation och struktur inte hinner med organisationens förändring? Att det finns risker med organisationsförändring är känt sedan tidigare. Riskerna kan bestå av allt från hög arbetsbelastning till bristfälligt samarbete inom organisationen, och kan hanteras genom förberett planerings och åtgärdsarbete från verksamhetens ledning. Förändring inom organisationer kan även medföra arbetsrelaterad stress. Denna stress menar Karasek beror på att kraven som anställda ställs inför överstiger kontrollen de känner inför sitt arbete. Denna rapport har, med hjälp av kvalitativa intervjuer och kvantitativa enkäter, undersökt hur tjänstemän upplevt att deras arbete påverkats av att vara i en kraftigt växande organisation. Rapporten presenterar resultat i form av ökat samarbete mellan tjänstemännen, brist på tid och kompetens för utfärdande av arbetsuppgifter samt förslag rörande hur organisationen skulle kunna lösa den upplevda kompetensbristen. Till sist diskuterar rapporten de delade uppfattningarna kring huruvida arbetsbelastningen ökat eller minskat, vad detta skulle kunna bero på och hur de skulle kunna åtgärda den ojämna arbetsbelastningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)