#musik – Musikindustrins användande av hashtags och sociala medier
Sammanfattning: Denna studie undersöker hur representanter från musikindustrin använder sig av hashtags, sociala medier och vilka effekter hashtags har samt, vilken effekt de skulle kunna ha på deras arbete. Användningen sätts i förhållande till tio redan definierade funktioner av hashtags.Uppsatsens syfte är att bidra till djupare förståelse hur hashtags används och hur dessa kan användas inom musikindustrin. Genom att förtydliga om detta är ett verktyg som kan användas för att lättare sprida information på social media. Detta genomfördes genom en kvalitativ studie och utförandet av semistrukturerade intervjuer med fem representanter från musikindustrin och två respondenter som arbetar inom andra områden, varav en är har forskat på twitter och hashtags och en jobbar med att stärka användningen av digitala verktyg på ett större företag. Detta har sedan blivit granskat genom en induktiv ansats. Frågeställningen har besvarats genom att resultaten från empirin analyserats utifrån teorin.Studien kom fram till att representanterna från musikindustrin i huvudsakligen använde sociala medier och hashtags för att marknadsföra sig själva och sina band. Men Artist 1 använde hashtags mer än Skivbolag 1. Effekterna hashtags hade var både positiva och negativa. Fördelen var att hashtags kunde rikta deras budskap mer exakt och nackdelen var att personer kan ha en negativ bild av hashtags och på sätt bli kritiska till användningen av dem.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)