Communicating Culture : Can cultural studies, from a social constructivist perspective, enhance students' communicative competence?

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för språkdidaktik

Författare: Linda Harju; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna uppsats har som syfte att undersöka om kulturstudier kan öka den kommunikativa förmågan, sett ur ett social konstruktivistiskt perspektiv. Frågeställningarna är som följer: Är kulturstudier integrerat i engelska 5 kursen? Finns det en relation mellan kunskap om kultur i engelsktalande områden och länder och kommunikativ kompetens? Anser eleverna själva att kunskap om kultur ökar deras kommunikativa kompetens? Vald metod är kvalitativ intervju samt innehållsanalys av ämnesplanen för engelska 5. Resultatet visar att kulturstudier inte är integrerat i engelska 5 kursen, samtidigt som elever ända har erfarenheter i form av kunskap om kultur i engelsktalande områden och länder. Dock kan endast i två av fallen en tydlig relation mellan kunskap om kultur och elevernas kommunikativa kunskap härledas. Fyra av fem elever anser att deras kommunikativa förmåga ökar tack vare kunskap om kultur.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)