Språkförståelse i matematiken hos flerspråkiga elever

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

Sammanfattning: Studien genomfördes i en grupp om tre lärarstudenter där alla deltagare hade ett stort intresse av språkets inverkan inom matematikklassrummet. Studien fokuserar på flerspråkiga elever då de utgör en stor del av eleverna inom den svenska skolan. Målet med denna litteraturstudie är att synliggöra de svårigheter som flerspråkiga elever kan ha i matematikundervisningen samt de möjligheter som lärare har för att tackla dessa problem. Flera olika svårigheter identifierades: elevernas problem med språket som användes innan- och utanför skolan, deras förståelse när de skulle analysera texter, deras föräldrars bakgrund eller tidigare utbildning utanför Sverige samt om de hade någon typ av neuropsykiatrisk variation som kunde påverka deras inlärningsförmåga. Olika undervisningsmöjligheter presenteras som kan reducera problemet med språkhanteringen inom matematiken, exempelvis tvålärarskap, extra stöd med språket antingen från skolan eller en annan elev, eller att ge eleverna olika lässtrategier för att stödja deras läsförståelse och problemlösningsförmåga. Litteraturen som resultaten i denna studie bygger på kommer från olika databaser som Educational Research Complete, Göteborg Universitetsbiblioteks Supersök samt Google Scholar. Specifika sökord identifierades för att på så sätt fokusera på relevanta forskningsartiklar inom det undersökta ämnesområdet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)