På andra sidan vattnet

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Arkitektur

Författare: Emma Mierse; [2015]

Nyckelord: kulturskola; skola; barn; offentlig byggnad;

Sammanfattning: PÅ ANDRA SIDAN VATTNET Byggnaden är formad för att ge barn och ungdomar utrymme att bearbeta och utforska komplexa frågor. En plats där det är möjligt att ta både trevande och våghalsiga steg utan att bli betraktad utifrån. Rummen är organiserade kring ett atrium där verksamheterna har visuell kontakt med varandra, från utsidan är endast kommunikationsytorna synliga. Passagerna, som bär på en historia av både snabb och långsam förflyttning, upphäver tiden och låter besökarna gå in i sin egen värld. Det långsmala atriet ger ljus åt olika rum. Där inne växer låga ormbunkar och det går endast att nå från insidan. Närmast entrén ligger en yta fylld med vatten. Vattenspegeln är synlig från alla tre våningsplan där det nedre planet befinner sig under ytan. Stilla och i rörelse bryter den ljuset på olika sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)