Motivation till andraspråksinlärning – könsskillnader : En forskningsöversikt om den senaste forskningen

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Sammanfattning Det finns en tydlig samhällsnorm att flickor har större motivation än pojkar när det kommer till andraspråksinlärning. Vi har gjort en forskningsöversikt om vad den senaste forskning skriver om skillnaderna mellan könens motivation inom andraspråksinlärning. Syfte Vårt syfte med forskningsöversikten är att undersöka vad den senaste forskningen säger om motivation inom andraspråksinlärning och undersöka om flickor har högre motivation än pojkar. Metod Vår metod är att vi har gjort en litteratursökning i olika databaser utifrån bestämda avgränsningar. Vår valda litteratur är vetenskapligt granskade studier från olika delar av världen. Resultat Samtliga artiklar har använt sig av liknande metoder men har fått olika resultat. Den senaste forskningen visar på att det ej längre finns ett generellt fenomen att flickor har högre motivation än pojkar när det kommer till andraspråksinlärning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)