Läsning - ett måste? : En studie om pojkars motivation till att läsa skönlitteratur utifrån yrkesverksamma lärare
Sammanfattning: Syftet med studien är att se hur lärare på mellanstadiet arbetar för att motivera pojkar till att läsa skönlitteratur och hur de uppfattar pojkarnas motivation till att läsa skön- litteratur. Denna studie tar avstamp i de två testerna i läsförståelse PISA och PIRLS. I genomförandet av studien intervjuades fyra yrkesverksamma lärare i årskurs 4–6 med semistrukturerade intervjuer. Transkriberingen av intervjuerna kategoriserades i olika ämnen för att kunna analyseras till resultatet. Studien har en teoretisk ram i be- greppet motivation vilket innefattar inre och yttre motivation. Resultatet visar att lä- rare delar en gemensam negativ uppfattning om pojkars motivation till att läsa skön- litteratur. I resultatet framkommer även lärarnas olika arbetsmetoder för att öka poj- karnas motivation till att läsa skönlitteratur, vilket innefattar läsläxor, diverse läspro- jekt och arbete enskilt kontra grupp.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)