Läsning - ett måste? : En studie om pojkars motivation till att läsa skönlitteratur utifrån yrkesverksamma lärare

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

Sammanfattning: Syftet med studien är att se hur lärare på mellanstadiet arbetar för att motivera pojkar  till att läsa skönlitteratur och hur de uppfattar pojkarnas motivation till att läsa skön-  litteratur. Denna studie tar avstamp i de två testerna i läsförståelse PISA och PIRLS.  I genomförandet av studien intervjuades fyra yrkesverksamma lärare i årskurs 4–6  med semistrukturerade intervjuer. Transkriberingen av intervjuerna kategoriserades i  olika ämnen för att kunna analyseras till resultatet. Studien har en teoretisk ram i be-  greppet motivation vilket innefattar inre och yttre motivation. Resultatet visar att lä-  rare delar en gemensam negativ uppfattning om pojkars motivation till att läsa skön-  litteratur. I resultatet framkommer även lärarnas olika arbetsmetoder för att öka poj-  karnas motivation till att läsa skönlitteratur, vilket innefattar läsläxor, diverse läspro-  jekt och arbete enskilt kontra grupp. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)