"Det är slutbetyget i nian som gäller." En intervjustudie om hur några lärare arbetar med bedömning och betygssättning i förhållande till kursplaner och betygskriterier i biologi.

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: SammanfattningSkolverket har formulerat nationella kursplaner och betygskriterier som samtliga lärare är skyldiga att följa i sittarbete. Varje skola har sedan möjligheten att utforma lokala kursplaner för att konkretisera de nationella. På såsätt kan de underlätta lärarnas arbete och klargöra för eleverna hur de kan nå kunskapsmålen. Syftet med vårtexamensarbete är att undersöka hur några lärare arbetar med bedömning och betygssättning i förhållande tillkursplaner och betygskriterier i grundskolan. Vi har valt att avgränsa studien till bedömning och betygssättning ibiologi. Det beror på att tidigare studier inom området främst omfattar grundskolans "kärnämnen", matematik,svenska och engelska samtidigt som det finns studier som visar att elevers kunskaper i naturorienterande ämnenär bristfälliga.För att få svar på våra frågeställningar har vi använt oss av öppet riktade kvalitativa intervjuer. Det har vi gjorteftersom vår målsättning har varit att få ökad förståelse för de olika strategier för bedömning som lärareanvänder sig av på olika skolor. Intervjupersonerna har varit sju lärare med varierande bakgrund som alla arbetarinom grundskolans senare år och undervisar i ämnet biologi.Resultaten från vår studie visar att det målrelaterade betygssystemet har inneburit att lärare och elever diskuterarbedömning och betygssättning i större utsträckning än tidigare. Det framgår också att lärare använderstyrdokumenten i olika utsträckning när de planerar sin undervisning. Majoriteten av de intervjuade lärarna anseratt lokala kursplaner underlättar deras arbete men att mer tid skulle behövas för utveckling av dem. Förutom tidtill diskussion kring det lokala bedömningsarbetet krävs även tydligare direktiv från skolledningen som måsteorganisera detta arbete. Flera av lärarna angav att det idag är de själva som är initiativtagare till utformningen avde lokala kursplanerna, något som bör ändras om likvärdigheten skall öka i den svenska skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)