Uppfattningar om inomhusmiljöns betydelse i den pedagogiska verksamheten

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning:Den här undersökningen studerar pedagogers uppfattningar kring begreppet pedagogiska miljöer, vilken rollinomhusmiljöns har i förskolan, samt hur pedagogerna skapar förutsättningar för lek och lärande i dessapedagogiska miljöer. Vårt syfte och huvudfråga är att beskriva och analysera pedagogers uppfattningar avinomhusmiljöns roll för lek och lärande i förskolan. Vi var intresserade av att ta reda på vilken betydelseinomhusmiljön har för den pedagogiska verksamheten. Har den någon betydelse? För att besvara på vårt syftehar vi valt följande frågeställningar.●Hur ser den pedagogiska inomhusmiljön ut på förskolan?●Vad uppfattar pedagoger som en pedagogisk miljö i sin verksamhet?●Vad leker barnen i dessa pedagogiska miljöer?●Vad uppfattar pedagogerna som sin roll till barns lek och lärande i dessa pedagogiska miljöer?Som metod har det valts observationer av den pedagogiska inomhusmiljön och observation av barns lek, samtintervjuer av fyra pedagoger på två av oss utvalda förskolor. Undersökningen använder sig av enfenomenografisk ansats eftersom undersökningen vill studera uppfattningar.I resultatet redovisas vad som har framkommit i observationer av inomhusmiljön samt barns lek i dessa miljöer.Intervjusvaren tolkas till att bli olika kategorier som sedan analyserar utifrån vald litteratur. I slutet diskuterasvad vi har kommit fram till i diskussionen och om den pedagogiska miljön anses viktig för barns lek och lärande.Det kommer här redovisas om det finns flera uppfattningar om inomhusmiljöns betydelse i förskolan ochdärefter beskriva dem.Det vi fått fram genom intervjusvaren är att miljön ska vara inspirerande och utmana barnen i sitt lärande. Ävenatt pedagogerna har stor del i skapandet av förutsättningar för att utmana barnen i sitt lärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)