Polygama äktenskap i Sverige – Ju fler desto bättre – eller?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

Sammanfattning: Polygama äktenskap i Sverige uppmärksammades under hösten år 2017. Anledningen var att Nacka kommun ordnade bostäder till en man med hans tre hustrur och 16 barn. Skatteverket publicerade i januari 2018 en rapport om hur många personer som enligt folkbokföringsregistret lever i polygama äktenskap. Rapporten visade att det totalt finns 679 personer som är regi-strerade som gifta med mer än en make eller maka. Av dem uppskattas 169 personer leva i äkta polygama äktenskap. Syftet med uppsatsen är att försöka fastställa det utrymme och de gränser som svensk rätt uppställer i förhållande till främmande traditioner. Uppsat-sen fokuserar på makarna i polygama äktenskap. Således lämnas barn utan-för uppsatsen i den mån de inte behövs för att redogöra för makars rätts-ställning. Metoderna som används är dels den rättsdogmatiska metoden, dels den rättsanalytiska metoden. Den rättsanalytiska metoden skiljer sig från den rättsdogmatiska till metod genom att den tillåter andra källor än endast de traditionella rättsdogmatiska. Uppsatsen innehåller även komparativa inslag. De första två frågorna jag ämnat besvara är hur de svenska reglerna om äkt-enskap förhåller sig till polygami och om polygama äktenskap kan tillåtas inom ramen för gällande rätt i Sverige. Det jag kommit fram till är att mo-nogama äktenskap är grunden för äktenskapsrätten. Således är polygama äktenskap oförenliga med svensk rätt. Det finns därför inget utrymme för dem i äktenskapsbalken eller ärvdabalken. Däremot har Skatteverkets utred-ning tillsammans med reglerna om tvegifte visat att polygama äktenskap förekommer och tolereras i viss utsträckning i Sverige. Den tredje frågan behandlar om det går att hämta vägledning från svenska domstolars avgö-randen om mahr när det blir aktuellt att hantera polygama äktenskaps even-tuella rättsverkningar. Mahr är precis som polygama äktenskap ett för Sve-rige typfrämmande institut. Än så länge finns det dock för få avgöranden om mahr. Något som trots allt framkommer av målen är att svensk domstol inte har några problem att döma vid tvister om sådant som inte förekommer i svensk rätt. Domstolen har heller inte problem med att tillämpa främmande rätt. Nästa fråga behandlar tillämpningsproblemen som uppstår när den svenska arvsrätten ska appliceras på polygama äktenskap. Tillämpningspro-blemen uppstår genom att ärvdabalken förutsätter att det endast finns en hustru. Det resulterar i att det inte finns någon vägledning i ärvdabalken om hur rättstillämparen ska fördela arvet mellan kvinnorna. Att hämta vägled-ning från exempelvis islamisk arvsrätt är inte heller optimalt. Det beror på att islamisk arvsrätt kan anses strida mot ordre public eftersom den efterle-vande maken har rätt till den dubbla kvotdelen av kvarlåtenskapen jämfört med den efterlevande makan. Den sista frågan behandlar vad konsekvenser-na blir av de tillämpningsproblem som kan uppstå för dem som lever i poly-gama äktenskap. Konsekvenserna blir att både rättstillämpare och makar saknar vetskap om hur arvskiften och bodelningar ska gå till enligt svensk rätt vid polygama äktenskap. Konsekvenserna blir även att äktenskapen kan anses strida mot Koranen om svensk rätt inte behandlar äktenskapen som likvärdiga. Jag anser därför att det, trots att det finns polygama äktenskap, inte finns något utrymme för dem i den svenska äktenskaps- och arvsrätten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)