Grönt det nya Svarta : Transportföretag och Miljöansvar - paradoxalt

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen; Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Karin Edgren; Mathilda Wibom; [2011]

Nyckelord: CSR; Miljöansvar och Transporter;

Sammanfattning:

Förutsättningarna för arbete inom CSR (Corporate Social Responsibility) ser olika ut från bransch till bransch. Idag föreligger det problematik kring uppfattningen vad CSR innefattar. En underrubrik till CSR är miljöansvar. Författaren Subhabrata (2008) diskuterar hur miljöpåverkande företag, exempelvis transportföretag, kan vara miljömedvetna trots verksamma i en smutsig bransch.

Examensarbetet ämnar förstärka och utveckla tidigare forskning inom området miljöansvar genom att empirisk belysa paradoxen mellan ett transportföretag och deras miljöansvar. Utifrån denna paradox ämnar examensarbetet till att ge en ökad förståelse för hur transportföretag ska kunna kommunicera sitt miljöansvar trots den problematik som föreligger.

Insamlad primärdata utgör den huvudsakliga källan och har skett genom kvalitativa intervjuer samt en kvantitativ enkätundersökning.

Den teoretiska referensramen består främst av Beckmann och Morsings (2006) teori, strategisk CSR kommunikation. En gapmodell har applicerats på fallföretaget Jetpak för att få förståelse hur transportföretag som är verksamma i en smutsig bransch ska kunna kommunicera sitt miljöansvar utan att uppfattas som paradoxala.

Examensarbetet har empiriskt belyst och visat att det existerar en viss skillnad i hur Jetpak och befintliga kunder uppfattar miljöansvar. Beställningsunderlag och webbsida är kommunikationskanaler kunder vill ska nyttjas. Vidare att en tvåvägskommunikation är en strategi Jetpak bör använda för att förbättra extern kommunikation. Detta då en dialog kring paradoxen kan vidtas för att undvika avvikande uppfattningar hur ett transportföretag ska ta miljöansvar. Dock återstår problematik kring vad som exakt ska kommuniceras för att uppnå optimal kundnöjdhet, men vi kan konstatera att ISO-certifiering och miljöcertifierade bilar är viktigt kommunikationsinnehåll.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)